DZISIAJ SIĘ DOWIEDZIAŁEM w jaki sposób działa wewnętrzne lusterko wsteczne w samochodzie, które po przestawieniu w pozycję "noc" powoduje, że światła jadącego za nami samochodu przestają nas oślepiać i jednocześnie nie tracimy możliwości kontrolowania sytuacji za naszym pojazdem przy jego użyciu.
Każdy z nas, kto chociaż raz w życiu prowadził samochód w nocy, z pewnością doświadczył nieprzyjemnego odbijania się świateł jadącego za nami samochodu w wewnętrznym lusterku, powodującego oślepienie i dekoncentrację kierowcy. Czy zastanawiałeś się jak to działa, że po przestawieniu lusterka w pozycję "noc", czyli popchniecie lub pociągnięcie specjalnej dźwigni pod nim, powoduje, że przestajemy być oślepiani odbijającym się światłem i jednocześnie wciąż widzimy jadący za nami pojazd zamiast sufitu naszego auta?
W tańszych wersjach lusterek, zwanych pryzmatycznymi, zostało to osiągnięte dzięki ich specjalnej budowie, gdzie przed warstwą odbijającą umiejscowiona jest po prostu szyba, ale nie w taki sposób jak w tradycyjnym lusterku. Zamontowana jest ona pod pewnym kątem w stosunku do powierzchni odbijającej, w taki sposób, że patrząc na lusterko z boku moglibyśmy dostrzec utworzony przez nie kształt klina z szerszą krawędzią u góry, zwężającą się stopniowo ku dołowi. Tylna warstwa lusterka pokryta jest specjalną, silnie refleksyjną warstwą co powoduje, że podczas jazdy w dzień dzięki dużej ilości docierającego do niej światła i jasnego wnętrza samochodu powoduje ona odbicie obiektów znajdujących się za nami. Przednia część lustra pozbawiona warstwy refleksyjnej nie odbija światła, pozwalając mu dotrzeć do warstwy tylnej. W nocy lusterko ustawione w pozycji "dzień" odbija padające bezpośrednio na nie światło z reflektorów samochodu poruszającego się za nami powodując jego odbicie i oślepienie kierowcy. Przestawiając lusterko w pozycję "noc" powodujemy, że tylna warstwa lusterka zostaje skierowana w stronę sufitu samochodu, który w tych warunkach jest ciemny i nie odbija światła, które mogłoby dotrzeć do lusterka i odbić się od warstwy refleksyjnej. W tej sytuacji widzimy tylko przytłumione odbicie w przedniej, szklanej warstwie lusterka świateł jadącego za nami samochody. Podobną sytuację możemy zaobserwować kiedy stoimy w nocy w oświetlonym pomieszczeniu widząc swoje odbicie w szybie okna, nie widząc jednak tego co jest na zewnątrz po drugiej jego stronie.
Inną metodą pozwalającą na przyciemnianie lusterka wstecznego jest elektrochromizm, dający możliwość automatycznej regulacji poziomu odbijanego przez nie światła. Elektrochromizm jest zjawiskiem pozwalającym materiałom, z których wykonane jest lusterko, na zmianę koloru w zależności od poziomu dostarczonej doń energii elektrycznej. Nowoczesne systemy wyposażone są w fotodetektory stale monitorujące poziom światła docierającego do lusterka. Gdy ilość padającego na lusterko światła przekroczy ustalony pułap, do szkła elektrochromatycznego zostaje wysłany ładunek elektryczny co w konsekwencji powoduje zmianę barwy szkła lusterka na ciemniejszą. Efektem tego jest to, że lusterko odbija mniej padającego na nie światła w konsekwencji nie oślepiając kierowcy. Głównym związkiem chemicznym stosowanym przy produkcji lusterek elektrochromatycznych jest trójtlenek wolframu.
Źródło: 1 2 3 4Odwiedź nas
3 komentarze:
taki nowoczesny system z fotodetektorem mam w aucie z 94r... dziwne ze nie jest to teraz wyp. seryjnym.
Auto Szyby Karad (www.autoszybykarad.pl) - firma, która już niejednokrotnie ratowała moje auto z opresji. Wielkie dzięki Panowie!
MMP (http://www.mmp.net.pl) to wyjątkowa firma. Za jej pośrednictwem kupiłem nowe mieszkanie! Gorąco polecam!
Prześlij komentarz
Pamiętaj, że komentarze służą wyrażeniu opinii na temat zamieszczonych postów. Zachowaj szacunek do innych czytelników bloga. Spam i wulgarne treści będą usuwane.